Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Sobota, 21 Grudzień 2024
Biuletyn Informacji Publicznej

Placówka akredytowana przez Podlaskiego Kuratora Oświaty decyzją SPiKU.5470.4.2020 z dnia 13 lipca 2020 r.        cen

mgr Anna Borawska

Konsultant do spraw doradztwa edukacyjno - zawodowego

(parter. pok. nr 4)
tel:86 216 42 17 w. 11
e-mail: a.borawska@cen.lomza.pl

 

Godziny pracy w roku szkolnym 2024/2025:

poniedziałek 9:00-17:00

wtorek 7:30-13:00

środa 7:30-13:00

czwartek 9:00-17:00

piątek 7:30-15:30



Konsultacje w godzinach pracy

 

 

Kwalifikacje:

  • mgr ekonomii (KUL)
  • studia podyplomowe w zakresie psychologii komunikacji społecznej (UMCS)
  • studia podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego (KUL)
  • studia podyplomowe w zakresie matematyki (UKSW)
  • studia podyplomowe Coaching w edukacji (WSNS)
  • kurs kwalifikacyjny z organizacji i zarządzania oświatą
  • kurs trenerski 
  • Certificate in Advanced English (CAE) 
  • nauczyciel dyplomowany

 

Prowadzenie zajęć w zakresie:

  • zagadnienia związane z doradztwem zawodowym
  • pedagogiczne aspekty poradnictwa zawodowego
  • komunikacja interpersonalna w pracy doradczej
  • autoprezentacja i wystąpienia publiczne
  • komunikacja społeczna
  • chrześcijańskie aspekty poradnictwa

 

“Wybierz pracę, którą kochasz, a nie będziesz musiał pracować nawet przez jeden dzień w swoim życiu.”

Konfucjusz

Życzę takich owocnych wyborów!

Anna Borawska

 

Formy doskonalenia w roku szkolnym 2024/2025:

 

Anna Borawska - oferta szkoleniowa:

I półrocze 2024/2025

Kompletna oferta dostępna na stronie internetowej CEN w zakładce "Doradztwo edukacyjno-zawodowe".

UWAGA: Niektóre szkolenia zaplanowane w formie stacjonarnej (w siedzibie CEN w Łomży) mogą zostać zamienione na webinary z dostępem on-line.

 

W - 72   Twórcze myślenie na zajęciach w przedszkolu i szkole podstawowej a sukcesy edukacyjne i zawodowe młodego człowieka

W - 73  Akcja "Regeneracja", czyli jak nie stracić poczucia sensu i motywacji do pracy w edukacji

W - 74   Ja mówię, ale czy ty mnie słyszysz i rozumiesz?

W – 75   Asertywność panaceum na stres i wypalenie zawodowe w pracy

W - 76  Sentencje, opowieści, muzyka jako źródło inspiracji i motywacji do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych

W - 77  O podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych oraz o wyzwaniach w pracy w kontekście chrześcijaństwa

W - 78  ABC realizacji doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole

W - 79 Z pamiętnika doradcy zawodowego - podcast

KL - 14/1/1 Klub początkujących doradców zawodowych

KL - 14/2/1 Klub doradców zawodowych (szkoły podstawowe i przedszkola)

KL - 14/3/1 Klub doradców zawodowych (szkoły ponadpodstawowe i doradztwo dla dorosłych)

KL - 14/4/1 Klub antywypaleniowy

 

Szkolenia rad pedagogicznych:

---/---

 

Serdecznie zapraszam!

Anna Borawska

 

 

 

"Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali".

Św. Jan Paweł II, Spotkanie z młodzieżą, Jasna Góra, 1983 r.

 

"Każdy z was, młodzi przyjaciele, znajduje też w życiu jakieś swoje Westerplatte. Jakiś wymiar zadań, które musi podjąć i wypełnić. Jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć. Jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić. Nie można zdezerterować".

Św. Jan Paweł II, Spotkanie z młodzieżą, Gdańsk, 1987 r.

 

 

 

Podstawy prawne doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach

 

– Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, w której zapisano, że system oświaty zapewnia przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;

– Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r., wymieniając zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej jako jedne z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły;

– Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej – w tym m.in.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12.02.2019 w sprawie doradztwa zawodowego;
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16.08.2018 zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 03.08.2018 w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz;
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28.08.2017 zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 09.08.2017 w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30.04.2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Zawodowej z dnia 28 marca 2017 r. o ramowych planach nauczania dla publicznych szkół.

 

 

Nauczyciel - doradca zawodowy

 

  • Wspiera szkołę w zakresie pomocy uczniom w rozwoju zawodowym i osobistym, prowadząc także działania doradcze skierowane do rodziców.
  • Poprzez swoje działania w zakresie świadczenia usług informacji zawodowej i doradztwa zawodowego stara się zminimalizować liczbę nieprzemyślanych, przypadkowych decyzji uczniów dotyczących ich ścieżki kształcenia oraz przyszłości edukacyjno-zawodowej.
  • Stara się pomóc młodzieży w uzyskaniu odpowiedzi na pytanie: ,,Jaki wybrać zawód, który będzie zgodny z posiadanymi przeze mnie predyspozycjami, a jego wykonywanie przyniesie mi satysfakcję?”

Zadania nauczyciela - doradcy zawodowego

 

  1. systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego;
  2. prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy; 
  3. opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, o którym mowa w art. 98 ust. 1 pkt 16 ustawy oraz koordynacja jego realizacji;
  4. wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w programie realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego;
  5. koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.
  6. realizowanie zadań i działań doradcy zawodowego w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmujących:
  • systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
  • gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
  • prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej, z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
  • koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę;
  • współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.