ECHA Z WARSZTATÓW W-71
ECHA Z WARSZTATÓW W-71 Jak stymulować rozwój językowy ucznia
Kształcenie i rozwijanie języka dziecka należy do podstawowych zadań edukacyjnych szkoły. W edukacji wczesnoszkolnej, zgodnie z założeniami programowymi, przewiduje się doskonalenie różnych form wypowiedzi, zarówno ustnych jak i pisemnych. Poprawne formułowanie przez dzieci wypowiedzi wymaga poprzedzenia ich wieloma odpowiednio dobranymi i przygotowanymi ćwiczeniami.
Poszukując ciekawych dla uczniów różnorodnych rozwiązań dydaktycznych, grupa nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej wzięła udział w warsztatach „Jak stymulować rozwój językowy ucznia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej-różne formy wypowiedzi pisemnych” . Podczas trzech spotkań prowadząca przedstawiła szereg ciekawych ćwiczeń przygotowujących i rozwijających umiejętność konstruowania podstawowych form wypowiedzi na pierwszym etapie edukacyjnym. Uczestniczki spotkań miały również okazję do podzielenia się swoimi doświadczeniami w tym zakresie, autorskimi materiałami, jak i innymi niezwykle ciekawymi materiałami skrzętnie gromadzonymi przez nauczycieli. Na zajęciach zostały również omówione i dopracowane kryteria oceniania omawianych form wypowiedzi (opowiadanie, opis, ogłoszenie, list). Na zajęciach panowała miła i przyjazna atmosfera, a otrzymane materiały szkoleniowe wzbogaciły warsztat dydaktyczny uczestniczek.
Beata Konopka
Zespól Szkół w Szumowie
PROPOZYCJE KRYTERIÓW OCENY FORM WYPOWIEDZI
Kryteria oceny opisu
I | Tytuł | 0/1p. |
II | Kompozycja | 0/3 p. |
III | Akapity | 0/3 p. |
IV | Logiczny układ treści | 0/1 p. |
V | Wskazanie różnych cech barwa, wielkość, kształt, użyteczność | 0/4 p. |
VI | Poprawność językowa | 0/1 p. |
VII | Poprawność ortograficzna | 0/1 p |
VIII | Poprawność interpunkcyjna | 0/1 p |
IX | Estetyka zapisu | 0/1 p. |
X | Razem | 16 p. |
Skala ocen:
16 p. – celujący
15 p. – 14 p. bardzo dobry
13 p. – 11 p. dobry
10 p. – 7 p. dostateczny
6 p. – 3 p. dopuszczający
Poniżej – ocena niedostateczna
Kryteria oceny opowiadania
I | Tytuł | 0/1p. |
II | Kompozycja | 0/3 p. |
III | Akapity | 0/3 p. |
IV | Logiczny układ treści | 0/1 p. |
V | Stosowanie charakterystycznego słownictwa | 0/4 p. |
VI | Poprawność językowa | 0/1 p. |
VII | Poprawność ortograficzna | 0/1 p |
VIII | Poprawność interpunkcyjna | 0/1 p |
IX | Estetyka zapisu | 0/1 p. |
X | Razem | 16 p. |
Skala ocen:
16 p. – celujący
15 p. – 14 p. bardzo dobry
13 p. – 11 p. dobry
10 p. – 7 p. dostateczny
6 p. – 3 p. dopuszczający
Poniżej – ocena niedostateczna
Kryteria oceny listu
I | Obecność charakterystycznych elementów ( miejscowość, data, nagłówek, podpis) | 0/4p. |
II | Kompozycja | 0/3 p. |
III | Akapity | 0/3 p. |
IV | Logiczny układ treści | 0/1 p. |
V | Obecność zwrotów grzecznościowych | 0/1 p. |
VI | Poprawność językowa | 0/1 p. |
VII | Poprawność ortograficzna | 0/1 p |
VIII | Poprawność interpunkcyjna | 0/1 p |
IX | Estetyka zapisu | 0/1 p |
X | Razem | 16 p. |
Skala ocen:
16 p. – celujący
15 p. – 14 p. bardzo dobry
13 p. – 11 p. dobry
10 p. – 7 p. dostateczny
6 p. – 3 p. dopuszczający
Poniżej – ocena niedostateczna
Kryteria oceny ogłoszenia
I | Obecność charakterystycznych elementów | 0/4p. |
II | Układ graficzny | 0/1 p. |
III | Poprawność językowa | 0/1 p. |
IV | Poprawność ortograficzna | 0/1 p |
V | Poprawność interpunkcyjna | 0/1 p |
VI | Estetyka zapisu | 0/1 p. |
VII | Razem | 9 p. |
Skala ocen:
9 p. – celujący
8 p. – 7 p. bardzo dobry
6 p. – 5 p. dobry
4 p. – 3 p. dostateczny
2 p. – 1 p. dopuszczający
Poniżej – ocena niedostateczna
W każdej formie dopuszczalne:
-
2 błędy językowe,
-
2 błędy ortograficzne,
-
3 błędy interpunkcyjne.