W - 44 Widzieć, jak uczniowie się uczą - w stronę empatycznej edukacji
ADRESACI FORMY DOSKONALENIA: nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych i ponadpodstawowych
MIEJSCE REALIZACJI ZAJĘĆ: Internet
WYMIAR GODZIN: 8
- Główne założenia empatycznej edukacji.
- Sposoby organizowania lekcji sprzyjających obserwacji uczenia się uczniów.
- Rola oceny w podniesieniu efektywności uczenia się.
- Informacja zwrotna na temat postępów uczniowskich kluczem do podniesienia efektywności kształcenia.
- Różne sposoby informowania uczniów o ich osiągnięciach.
bezpłatnie.
mgr Dorota Dąbrowska
Konsultant do spraw edukacji polonistycznej
(I piętro. pok. nr 19)
Posiadane kwalifikacje i uprawnienia:
- magister filologii polskiej- specjalność nauczycielska,
- edukator dorosłych,
- Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji,
- wojewódzki ekspert przedmiotowy do spraw wdrażania nowej podstawy programowej z języka polskiego,
- nauczyciel języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej,
- egzaminator egzaminu maturalnego z języka polskiego,
- uprawnienia w zakresie zarządzania oświatą.
Obszary tematyczne prowadzonych szkoleń:
- metodyka nauczania języka polskiego w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej,
- pomiar dydaktyczny,
- analiza i wykorzystanie wyników badania osiągnięć edukacyjnych uczniów (zewnętrznych i wewnętrznych),
- ocenianie kształtujące,
- motywowanie uczniów do czytania i pracy na lekcjach,
- wykorzystanie metod aktywizujących proces dydaktyczny.
Doświadczenie zawodowe:
- pełnienie funkcji konsultanta do spraw edukacji polonistycznej w ODN w Łomży od 1999 r. do chwili obecnej,
- opracowywanie programów i realizacja szkoleń rad pedagogicznych, warsztatów, kursów doskonalących dla nauczycieli i dyrektorów szkół (ponad 150 godz. w roku szkolnym),
- opracowanie programów i realizacja szkoleń w ramach grantów Podlaskiego Kuratora Oświaty: „Jakość kształcenia w gimnazjum oraz szkole ponadgimnazjalnej oraz jego wyniki w świetle oceny zewnętrznej”- 2008 r.; „Planowanie procesu kształcenia z uwzględnieniem nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego”- 2010 r.; „O potrzebie prowadzenia analiz jakościowych osiągnięć uczniów i skutecznym wykorzystaniu wniosków w kontekście poprawy efektywności kształcenia”- 2012 r.,
- opracowanie założeń oraz realizacja dwóch projektów POKL:„Spójność działań edukacyjnych dyrektorów i nauczycieli gwarantem podniesienia jakości pracy szkoły” – rejon łomżyński - 2009 r., rejon białostocki i suwalski - 2010 r.
- nauczanie języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej- od 1992 r. do chwili obecnej,
- pełnienie funkcji koordynatora sieci współpracy i samokształcenia "Praca z uczniem zdolnym na zajęciach koła naukowego" - grupa humanistyczna, " Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów" - grupa humanistyczna,
- praca w Zespole Ekspertów Polonistycznych, działającym w projekcie „Pilotaż nowych egzaminów maturalnych”, w komponencie IV.4 w obszarze języka polskiego „Modernizacja egzaminu maturalnego z języka polskiego” (2012- 2015)